trä(d)värme

En snäll kompis har tillbringat två av sina semesterdagar denna vecka med att fälla träd på mina torpägor.

image61

Två björkar och ett obestämbart träd bör ha nått marken vid det här laget. Det bör ge en bra omgång med fin ved. Så då är det bara kaminen som saknas. (Ni som har följt bloggen minns kanske att jag fick vidgjort en rökgång i skorstenen just för en kamin i vardagsrummet.) Men den är på gång.

Jag väljer mellan två, en Dovre 250 CBS och en Scandia 6304 . Båda är gjutjärnskaminer, av modell minsta möjliga med glaslucka.
Det finns ju fantastiska pjäser med glas på alla möjliga håll. Snygga på reklambilderna, men det är ju i de där stora fina husen med stora öppna ytor och takhöjd upp i nock. I verkligheten är det, som sagt ganska ordentligt stora pjäser, som dessutom är i plåt. Dels skulle de dominera rummet totalt (förmodligen skulle det även bli FÖR varmt), och så är ju en kamin, i mitt "förr använde man gedigna material"-huvud gjord av gjutjärn. Plåt är för mig, mina föräldrars 80-talskasetter som ersatte 60-70-talets öppna spis. (Grillkvällarna framför öppna spisen i 60-talshusets gillestuga dog i och med att vi 1980 flyttade till ett, i och för sig, riktigt häftigt etagehus. Men i gillestugan med sin plåtkamin, där var det aldrig någon som trivdes.) Dessutom är de där enorma pjäserna dyra som attan. Och jag har ju redan lagt drygt 10.000 på själva skorstenen.

Han har byggt några fina hus min pappa. Så jag har att brås på. Men han bygger nytt och jag renoverar gammalt, liksom min syster. Om något av våra barn tar över byggenen, så blir det väl nybyggen i nästa generation - om de har råd.... det var ett annat läge för våra föräldrar.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Här ligger bilden lite knasigt.

2007-05-14 @ 10:20:31
Postat av: Anonym

Ja, jag vet. Ska rätta till det vid tillfälle... Den bara hamnade där ;-), av sig själv liksom....

2007-05-15 @ 20:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0